Thursday, January 29, 2009

relative works

Michle wesely


master of long exposer. 
























2.4. - 9.4.2004
Tulpen
2006
The long-exposure photographs document the blossoming, growth and finally the slow fading of bouquets of tulips. The length of exposure was determined according to the relative bouquet. If one had faded after five days, the exposure was ended. If it lasted for seven days, so did the exposure. The motif took over the control from Michael Wesely by determining the length of exposure. Although the process of blossoming and fading seems to remain the same, the photos differ surprisingly from each other. In one case, the tulip`s blossoming may dominate, but in another, it might be the fading stage that is recorded in the photograph. The natural process of blossom and decay retains its individual significance, which would not be as evident in reality. The photographs actually show us more than we would be able to see in nature.


























9.8.2001 - 2.5.2003 The Museum of Modern Art, New York

Open Shutter Projekt 2001 - 2004

Weselys Langzeitbelichtungen gehören zu einer Fotografie, die ein neues Bild des Urbanen entwirft, in dem Unschärfe eine bedeutende Rolle spielt. Seine Langzeitbelichtung widerspricht der herkömmlichen Vorstellung des Fotografischen. Denn sie setzt den Gedanken des Fotos als festgestelltem Augenblick der Bedeutsamkeit ausser Kraft Sie stellt sich der Aufgabe zu visualisieren, was keinen Augenblick hat und nicht gesehen, sondern nur im Bild durch räumliche Überlagerung von vielen Augenblicken sichtbar gemacht werden kann. Diese Langzeitfotos sind kreativer Formalismus, der den Anspruch auf Dokumentation gar nicht aufkommen lässt. Ihre Kombination aus realistischen räumlichen Details und phantastischer temporaler Konstruktion lässt die Banalitt des Realismus nach einer Geschichte von 150 Jahren realistischer Fotografie empfinden. Benutzen die Serien von Llorens eine ungewöhnliche Fototechnik als Mittel der dokumentarischen Fotografie, um Zeugnis vom Verlust abzulegen, ist Weselys Langzeitfotografie radikaler: sie macht die Zeit als Medium des Verschwindens sowie das Verschwinden der linearen Zeit selbst sichtbar. Sie schafft keine Bilder einer moralischen Klage oder Anklage, sondern gehört in ein anthropologisches Projekt, das in weiteren Zeitrumen denkt und der Moral die Fundamente liefert. Denken wir an den Rahmen der Stadtfotografie, so lässt sie sich als eine Technik verstehen, einen Zusammenhang des Urbanen zu entwerfen, der sich nicht von Identitätspolitik und Sinnsuche einfangen lässt.
























5.4.1997 - 3.6.1999 Potsdamer Platz, Berlin

Potsdamer Platz
1997 - 1999
With up to two-year long exposures Michael Wesely documented the construction being done at Potsdamer Platz in Berlin between 1997 and 1999. The project was commissioned by DaimlerChrysler. The images were taken from five different camera positions and transform the chronological sequences of the construction activity into one simultaneous action, whereby an infinite number of individual moments overlap until they form a complex structure of fragments of reality. Before and after fuse together in that the previously, undeveloped horizon is still visible through the newly constructed buildings. This confuses our visual understanding. The massive constructions seem almost transparent, yet the rays of sun in the sky documenting the various seasonal positions of the sun, gain a surprising level of materiality.These fascinating and detailed documents of the events at Europes most prominent construction site were presented together with New York Verticals under the motto Iconografias Metropolitanas at the XXV. So Paulo Biennial in 2002.

No comments:

Post a Comment